«Автомагістраль», «Житомирський автодор» та скандальні автодорожні тендери

Фірма, очолювана одним з колишніх радників екс-губернатора Житомирської ОДА Ігоря Гундича, здобуває перемогу у найбільшій за останні п’ять років закупівлі. За наявності порушень 320 мільйонів на ремонт доріг планують віддати ТОВ «Житомирський автодор» Найбільший тендер управління дорожнього будівництва та інфраструктури Житомирської ОДА оголосило 10 квітня цього року. Предметом закупівлі стали послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Житомирської області протяжністю 6941,5 км. Вже 7 липня ТОВ «Житомирський автодор» оголошено переможцем торгів. І найцікавіше, що всі виробничі потужності цього «автодорожнього гіганта», його техніку та дорожнє обладнання… можна вмістити в маленькому кабінеті. Бо це комп’ютер, принтер та шафа з паперами. Та найцікавіше випливло після оголошення результатів. Заявки на участь у торгах подали п’ять підприємств. На стадії попередньої кваліфікації через різні недоліки з документами тендерний комітет відхилив заявки всіх підприємств, крім двох – ТОВ «Житомирський автодор» та ПП «Автомагістраль». Торги були «запеклі» – ТОВ «Житомирський автодор» запропонувало кінцеву ціну аж на 5 тис. грн менше (нагадуємо, сума очікуваних коштів 320 мільйонів гривень), аніж «Автомагістраль» і стало переможцем торгів. Натомість ПП «Автомагістраль» отримало в управління дорожнього будівництва Житомирської ОДА підряд на капітальний ремонт вулиць у Житомирі. Загальна сума контрактів становить близько 50 мільйонів гривень. Тепер по порядку. 13 лютого 2018 року у Житомирі реєструють ТОВ «Житомирський автодор». Наявність слова «автодор» нехай не вводить вас в оману – це приватна фірма, яка не має стосунку ані до Укравтодору, ані до будь-якого іншого державного автодорожнього підприємства, окрім адреси реєстрації – Житомир, вул. Івана Мазепи, 25. Тут же розташована філія державної компанії «Житомирский райавтодор». Хоча фактично фірмочка знаходиться в офісному центрі на вул. С. Бандери, 7 і займає лише невеличку кімнату – офіс №420. Директором ТОВ «Житомирський автодор» є Повар Валерій Павлович. Свого часу він керував Олевським райавтодором. Згодом, з липня 2016 до листопаду 2017, – обіймав посаду директора ДП «Житомирський облавтодор». У квітні 2018 року очільник області Ігор Гундич призначає однопартійця Валерія Повара своїм радником з питань утримання, ремонту та будівництва доріг. — У 2018 році обласній адміністрації передали майже 7 тисяч кілометрів місцевих доріг разом з фінансуванням. Разом з державними дорогами сума на утримання, експлуатацію та ремонт доріг складає близько 1,5 млрд грн. Валерій Повар має хороший досвід у цій сфері, – зазначив голова Житомирської ОДА. Екс-голова Житомирської ОДА Ігор Гундич І якраз коли Житомирська ОДА приймала на баланс від Укравтодору тисячі кілометрів доріг, за адресою державного підприємства реєструється приватне ТОВ «Житомирський автодор». Майже рік товариство працювало непомітно – виконувало невеличкі підряди від районних адміністрацій на обслуговування доріг. Вартість тендерних закупівель коливалась від 100 до 300 тисяч гривень. Радник голово ОДА Валерій Повар (посередині) оглядає виокнання робіт. Фото: сайт Житомир.Інфо Проте через рік від часу передачі повноважень, у квітні 2019 року, управління дорожнього будівництва та інфраструктури Житомирської ОДА оголошує тендер на 320 млн грн. Та самостійно ТОВ «Житомирський автодор» не може виконати такий обсяг робіт. В нього відсутня будь-яка власна спеціалізована дорожня техніка. У власності ТОВ «Житомирський автодор» наявні лише 13 одиниць ручного інструменту вартістю не більше 30 тис. грн: бензопила, кущоріз, зварювальний апарат, фарборозпилювач, трамбівка, електричний дриль тощо. Повністю уся дорожня техніка та транспорт орендується у численних підрядників. Загалом знаходимо близько двох десятків угод з підприємствами Житомира та Житомирського району, Баранівки, Новограду-Волинського, Бердичева, Олевська та декількох постачальників із Києва. Банальний об’їзд всіх підприємств, розташованих за сотню кілометрів між собою, займе щонайменше 2–3 доби. Однак Валерію Повару вдається з усіма підписати угоди в один і той самий день – 1 квітня цього року. До того ж далеко не у кожного постачальника документи відповідають вимогам закупівлі.

До прикладу, Житомирське ПрАТ «ШБУ №19» гарантує поставити 25 тис. тонн асфальтобетонних сумішей. Однак атестат на виробництво асфальту дійсний до червня 2019 року. Фото долученого до тендеру сертифікату якості на асфальт Тобто на момент визначення ТОВ «Житомирський автодор» переможцем підтвердження відповідної якості виробництва асфальтобетонних сумішей немає. Відсутня у поданих документах інформація про потужність асфальтобетонного заводу. Хоча таку вимогу встановив замовник при подачі відомостей про матеріально-технічну базу виконавця робіт. Аналогічно у довідці про наявність працівників не вказано про наявність на підприємстві механізаторів і не вказано їх кваліфікаційний рівень. У довідці про підприємство ТОВ «Житомирський автодор» не зазначив власний юридичний статус. Тобто не вказав, що товариство є юридичною особою. Можливо, подібні зауваження слід було б списати на формальні помилки. Таку ж, як допустило ПП «Автомагістраль», не проставивши підпис та печатку на одному з листів-відгуку від Служби автомобільних доріг у Житомирській області. Проте за такими ж формальними описками пропозиції інших учасників тендерний комітет відхилив. І відхилив подані документи ДП «Житомирський облавтодор», ТОВ «Бахмачгазбудсервіс» та ТОВ «Київдорпостачсервіс». Зокрема держпідприємство «Житомирський облавтодор» не надало довідку про обсяг виробництва асфальтобетону та копії чинного сертифікату на його виробництво. Віднайшли й відсутність печатки та підпису на одному з відгуків від «Київдорпостачсервіс». Скріншот з протоколу тендерного комітету щодо пропозиції ДП «Житомирський облавтодор» Скріншот з протоколу тендерного комітету про відхилення пропозиції «Київдорпостачсервіс» При цьому відхилений підрядник подав скаргу в Антимонопольний комітет України, в якій вказав про порушення замовником принципу об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій. Що відбулося далі – залишається таємницею. Та за 3 дні після появи інформації на сайті «Київдорпостачсервіс» скаржитись передумав. Розповісти, що вплинуло на таку різку зміну, керівник підприємства не захотів. Припинення розгляду заяви дало можливість управлінню дорожнього будівництва та інфраструктури Житомирської ОДА визнати результати торгів.  — Схоже, цей тендер наперед був «заточений» під конкретну фірму. Саме так можна пояснити досить м’які вимоги до досвіду та матеріально-технічної бази виконавця, а також різний підхід до оцінки документації різних учасників закупівлі, – переконаний керівник громадської ініціативи «За чесний тендер» Святослав Клічук. — У результаті зменшилася конкуренція на аукціоні і потенційна економія коштів платників податків. Закупівля привернула увагу державних аудиторів. Починаючи з 7 липня, регіональний підрозділ Держаудитслужби розпочав моніторинг закупівлі через ймовірність ризику «упередженого розгляду замовником тендерних пропозицій». Незабаром стануть відомі також і її результати. Але навіть зараз зрозуміло, що без суттєвого досвіду та необхідної для подібного масштабного ремонту доріг техніки фірму під майбутнє освоєння сотень мільйонів гривень обрали завчасно. І визначальними для управління дорожнього будівництва та інфраструктури при виборі переможця відіграли саме особисті зв’язки між керівником нікому не відомого ТОВ «Житомирський автодор» та головою Житомирської ОДА. Матеріал підготовлено в рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Західній Україні», шо реалізовується ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство», за фінансової підтримки National endowment for democracy.

По материалам:  https://zt.20minut.ua