«Фрезеніус» знову у діалізному скандалі

Пропонуємо українським лікарям порівняти з нашими реаліями розміри хабарів, які у різних країнах світу платив фармацевтичний гігант «Fresenius Medical Care» («FMC»).Міністерство юстиції США оприлюднило текст угоди, укладеної 25 лютого 2019 року з фармацевтичною компанією «Fresenius Medical Care». Мін’юст зобов’язався відмовитись від кримінального переслідування «Фрезеніуса» за хабарі, роздані фірмою в 2006-2017 роках у Іспанії, Туреччині, Марокко, Анголі, Саудівській Аравії та Західній Африці. У відповідь «Фрезеніус» має повернути $147 мільйонів прибутків, отриманих завдяки своїм діям, та заплатити штраф $85 млн. Тобто загалом за підкупи лікарів у різних куточках світу фірма заплатить $231 млн.

Корпорація «Fresenius» відома як виробник товарів для людей з хронічною нирковою недостатністю. В Україні, окрім представництва самої корпорації, відомим продавцем «фрезенівських» товарів є ТОВ «Лінк-медитал». В останні роки ця фірма завдяки покровительству з боку окремих представників Управління економічної контррозвідки СБУ стала одним з найбільших переможців державних тендерів. При цьому представник фірми «Діавіта» Сергій Христинченко, що продає в Україні товари конкуруючого виробника «Бакстер», публічно заявив про вимагання хабарів з боку працівників СБУ, які посилались на свого начальника Сергія Семочка. Однак після його заяв Порошенко зробив Семочка заступником керівника Служби зовнішньої розвідки, не зважаючи на російське громадянство його родини, та неймовірні як для держслужбовця маєтки в Конча-Заспі. А проти Христинченка прокуратура висунула звинувачення за участь його компанії в закупівлі Вінницької лікарні…

Також «Діавіта» відома тим, що після Майдану перейшла на прямі контракти з виробником, таким чином фірма продає в Україні товари по формулі «ціна виробника+своя націнка». Цю націнку легко вирахувати, віднявши від тендерної ціни ціну виробника, відому з митних інвойсів. Натомість «Лінк-медитал» зберіг практику поставок з використанням зарубіжних посередницьких фірм. Це дозволяє суттєво піднімати ціну на шляху від виробника в Україну, і залишати прибуток на закордонних рахунках, звідки вже й здійснювати розрахунки з зацікавленими сторонами. У цьому звязку зверніть увагу на розділ про дії «фрезенівців» у Західній Африці, а саме у Габоні, де була створена кондуїтна компанія, на якій лікарі залишали маржу.

В угоді Мінюсту США з «Фрезеніусом» на 63 сторінках викладені дані про те кому, скільки, як і за що платили фармацевти у різних країнах світу. Весь текст у перекладі українською – Міністерство Юстиції Сполучених Штатів Америки.

Нижче подаємо у скороченому вигляді показові епізоди з розслідування, проведеного американськими прокурорами стосовно німецької корпорації з головним офісом у місті Бад-Гомбург (акції американської депозитарної розписки FMC продавались на нью-йоркській біржі під тікером «FMS», і компанія була «емітентом» в межах значення, наведеного в Законі США про боротьбу із зовнішньоекономічною корупцією («ЗБЗЕК»), Розділ 15 Кодексу законів Сполучених Штатів Америки, Розділи 78 dd-1(a) та 78m(б)).

Іспанія

Починаючи з щонайменш 2007 р. та приблизно до 2014 р., FMC Іспанія здійснювала платежі лікарям на державній службі та іншим медпрацівникам в Іспанії у зв’язку із публічними тендерами, в яких бажала брати участь FMC Іспанія. Окрім іншого, FMC Іспанія інколи досягала цього завдяки: (i) несправжнім угодам щодо консультаційних послуг з лікарями або медичними спеціалістами на державній службі, які могли посприяти або надати інформацію щодо публічних тендерів; (ii) подарункам або іншим перевагам, таким як поїздки на медичні конференції; та (iii) внескам для фінансування проектів лікарів.

За деякими публічними тендерами FMC Іспанія отримала інформацію заздалегідь про технічні характеристики тендеру від лікарів на державній службі або адміністраторів, дехто з яких отримав виплати від FMC Іспанія. За деякими тендерами FMC Іспанія намагалась вплинути на лікарів на державній службі або адміністраторів, щоб вони змінили параметри тендерів до їх публічного оголошення. Наприклад, між 2008 та 2011 р.р., FMC Іспанія виплатила Іспанському лікарю_ 1 більш ніж 81 000 Євро без підписаної угоди або договору щодо консультаційних послуг. На додаток до цього, з 2012 р. по 2014 р. FMC Іспанія мала договір щодо консультаційних послуг з Іспанським лікарем_ 1, що призвело до виплати у більш ніж 39 000 Євро, та забезпечило Іспанського лікаря_1 компенсацією його дорожніх витрат.

У зв’язку із тендером 2011 р., який проводив Іспанський Державний Госпіталь_ 2, FMC Іспанія подала чорновий варіант технічних характеристик та покращень, чорновий варіант методології нарахування балів за тендером та запропонувала бали Іспанському лікарю_ 1. FMC Іспанія виграла тендер у березні 2011 р.. Цей тендер приніс більш ніж 1,7 мільйона Євро прибутку FMC Іспанія.

FMC Іспанія також уклала угоди щодо консультаційних послуг з лікарями в Іспанії та надала їм інші фінансові заохочення для того, щоб ці лікарі вплинули на бізнес FMC Іспанія. Наприклад, з 2008 до 2014 р.р., у відповідності до різноманітних угод щодо консультаційних послуг, FMC Іспанія виплатила Іспанському лікарю_3 приблизно 340 000 Євро для компенсації його дорожніх витрат у зв’язку з поїздками на різноманітні медичні конгреси, а також подорожжю до Сполучених Штатів Америки, а також оплатила йому двотижневі курси вивчення англійської мови.

FMC Іспанія також робила неналежні платежі лікарям в обмін на направлення пацієнтів до клінік FMC Іспанія. Платежі направлялись лікарям на підставі угод щодо консультаційних послуг з підприємствами, що знаходились у володінні тих самих лікарів. В інших випадках FMC Іспанія купувала підприємства у лікарів і після цього сплачувала лікарям за використання будівель, в яких були розташовані такі підприємства.

Наприклад, FMC Іспанія робила платежі та надавала переваги шести лікарям на державній службі, що працювали в Іспанському Державному Госпіталі_ 4. FMC Іспанія сплатила приблизно 5 мільйонів Євро плюс 5% від продажів за п’ять років клініці, що належала лікарям. FMC Іспанія також уклала договір оренди з іншою юридичною особою, що знаходилась у володінні шести лікарів, на оренду площі, в якій була розташована початкова клініка.

В результаті незапровадження FMC Іспанія розумних внутрішніх засобів управління, неналежні платежі лікарям продовжувались до 2014 р. Багато з цих платежів були неналежним чином зазначені як витрати на консультаційні послуги в бухгалтерських книгах FMC та FMC Іспанія. Впродовж відповідного періоду FMC отримала вигоду у приблизно 23.8 доларів мільйонів в результаті цих платежів.

Саудівська Аравія

Дистриб’ютор у Саудівській Аравії часто робив неналежні платежі урядовим лікарям через фіктивні угоди щодо надання консультаційних послуг та виплати комісійних, за якими не надавались жодні послуги. Наприклад, Дистриб’ютор у Саудівській Аравії уклав угоду щодо надання консультаційних послуг «Підтримка продажів» з Саудівським лікарем_1, у відповідності до якого Саудівський лікар_1 отримав комісію у 68 000 доларів нібито за послуги, надані у зв’язку із тендером 2007 р. на обладнання для діалізу, який виграв Дистриб’ютор у Саудівській Аравії. Однак, Саудівський лікар_1 не надавав жодних послуг у зв’язку із таким тендером. Угода була підготовлена після перемоги у тендері. Електронний лист FMC від 14 червня 2007 р. демонструє, що Проектний директор FMC, відповідальний за ведення бізнесу, пояснив своєму регіональному супервайзеру, що перемога у тендері була «компенсацією» від Саудівської технічної організації за програш у попередньому тендері.

Саудівському лікарю_2 заплатили більше ніж 220 000 доларів через такі «комісійні» угоди. Внутрішнє спілкування FMC демонструє, що такі платежі Саудівському лікарю_ 2 розглядались як необхідні для продовження бізнесу у КСА. У 2011 році, наприклад, електронний лист, відправлений керівником виробництва Саудівського спільного підприємства працівникам FMC у Німеччина, пояснює, що Саудівський лікар_2 допомагав уникати урядових перевірок на підприємстві, які б «могли призвести до закриття виробництва або позбавити підприємство права брати участь в тендерах».

Дистриб’ютор у Саудівській Аравії заплатив більше ніж 90 000 доларів урядовій доброчинній організації під управлінням Саудівського лікаря_3. Дистриб’ютор у Саудівській Аравії GM розумів, що такі платежі були необхідними для отримання контрактів. Фактично, в одному електронному листі від листопада 2008 р. від Дистриб’ютора у Саудівській Аравії GM персоналу FMC, в якому він пояснює, що Саудівський лікар_3 «чесно повідомив, що той, хто буде підтримувати Асоціацію, той отримуватиме замовлення, от так просто[.]»

FMC також проводила неналежні платежі за допомогою фальшивих комісійних угод. Не дивлячись на виплату зарплат працівникам, відповідальним за збір прострочених боргів, Дистриб’ютор у Саудівській Аравії уклав комісійну угоду із членом родини посадової особи Міністерства охорони здоров’я у зв’язку із тендером на апарат для діалізу МОЗ, який FMC в кінці кінців виграла. Загалом, Дистриб’ютор у Саудівській Аравії зробив неналежних платежів на 200 000 доларів у зв’язку із цим договором.

Іншим методом, за допомогою якого Дистриб’ютор у Саудівській Аравії робив неналежні платежі саудівським урядовим докторам, полягав у наданні подарунків та оплаті витрат на подорожі, що не мали ділового або освітнього характеру. Часто платежі робились з використанням кредитної карти Дистриб’ютора у Саудівській Аравії GM та включали розкішні апартаменти для докторів та їх родин.

Наприклад, Дистриб’ютор у Саудівській Аравії придбав ноутбуки в якості подарунків двом медсестрам в урядових госпіталях. Згідно із електронними листами FMC, медсестри, зокрема, вимагали ноутбуки в якості подарунків, а консультант FMC порекомендував Дистриб’ютору у Саудівській Аравії зробити такі покупки, тому що в іншому разі медсестри можуть повідомити МОЗ той факт, що їх госпіталі не отримали певні запчастини від Дистриб’ютора у Саудівській Аравії. Електронні листи демонструють, що консультант також порекомендував придбати ноутбуки, тому що «інакше ми втратимо IA тендер 2008 р.». Дистриб’ютор у Саудівській Аравії GM дозволив покупки на суму у 1 165, 33 доларів.

В іншому випадку, який стався приблизно у січні 2010 р., Дистриб’ютор у Саудівській Аравії оплатив шестиденне перебування у готелі «Atlantis Palm Hotel» в м. Дубай для Саудівського лікаря_2 та його дружини. В документах Дистриб’ютора у Саудівській Аравії це було зафіксовано як подорож, необхідна для участі в медичному конгресі, але немає жодних доказів того, що Саудівський лікар_2 брав участь у будь-якому такому конгресі. Загальна вартість подорожі становила 7 579,20 доларів.

На додаток до платежів, зазначених вище, Дистриб’ютор у Саудівській Аравії також робив неналежні платежі посадовим особам митної служби для більш швидкого митного очищення поставок та уникнення, або зменшення відповідних платежів. Неналежні платежі робились через транспортні та логістичні компанії – треті сторони, які виступали в ролі агентів з митного очищення («митний агент») та були неправильно зазначені у інвойсах як «обробка вантажів» та «різні витрати». Наприклад, приблизно у липні 2011 р. Дистриб’ютор у Саудівській Аравії довідався про затримання поставки саудівськими митними працівниками через нестачу документів, що підтверджують країну походження. Для звільнення поставки митний агент досяг затвердження платежу у 3 200 доларів. Дистриб’ютор у Саудівській Аравії схвалив такі витрати з метою «експедирування вищезазначеної поставки». Записи про транзакцію показують, що у подальшому платіж був зазначений як різноманітні «витрати на завантаження – вивантаження». Загалом, існують платежі на 1.7 мільйонів доларів митному агенту, які не підкріплені документацією.

Насамкінець, на додаток до поведінки, зазначеної вище, існує доказ, який демонструє, що чисельні документи та інші записи були змінені або знищені. Після того, як почалось внутрішнє розслідування FMC у другій половині 2012 р., Дистриб’ютор у Саудівській Аравії GM наказав працівникам знищити або змінити документи компанії, щоб створити додаткові фальшиві записи, а також збрехати особам, що проводили розслідування.

В результаті неналежних платежів, зроблених в Саудівській Аравії, FMC отримала приблизно 42.7 мільйонів доларів впродовж відповідного періоду.

Туреччина

В презентації від приблизно 2007 р. Керівник 1 FMC Туреччина виклав стратегію FMC Туреччина для збільшення потоку пацієнтів та зростання, і обговорював необхідність «обрати та знайти шляхи роботи з нефрологами, які направляють пацієнтів з важливих державних госпіталів”. Презентація також включала пропозицію виплати зарплат та бонусів докторам на державній службі або вступу до спільних підприємств, «20-30% акцій» яких отримали б лікарі.

Наприклад, у або близько 2006 р. FMC Туреччина вступила в спільне підприємство 1 з Турецьким лікарем_1, який отримав 35% акцій такого спільного підприємства (вартістю приблизно 74 000 доларів) під час його формування. Працівники FMC Туреччина розуміли, що акції Турецького лікаря_1 знаходились у володінні на ім’я колишнього дистриб’ютора FMC Туреччина, як випливає з чисельних електронних листів. Наприклад, приблизно 25 листопада 2008 р., Керівник 1 FMC Туреччина надіслав електронний лист Керівнику 1FMC та іншому Керівнику FMC, зазначаючи, що вони заснували спільне підприємство та надали частку у 35% Турецькому лікарю_1 на ім’я колишнього дистриб’ютора FMC Туреччина.

Подібним чином, в іншому електронному листі, відправленому приблизно 25 листопада 2008 р., Керівник 1 FMC Туреччина повідомив Керівника 1FMC та іншого Керівника FMC, що Турецький лікар_1 не зможе зробити внесок до спільного підприємства 1 і, в результаті цього вони мають намір зменшити його частку з 35% до 25%. Коли інший Керівник FMC запитав чому «вони мають бути такими поблажливими для утримання [Турецького лікаря_1], коли він нічого не платить», Керівник 1 FMC Туреччина відповів, що Турецький лікар_1 має тісні зв’язки з державними госпіталями, і що вони «не в змозі розпочинати сварку з професором, розмиваючи його акції».

У або близько 2010 р. FMC Туреччина придбала акції Турецького лікаря_1 в спільному підприємстві вартістю у приблизно 356 000 доларів (які були приховані шляхом здійснення платежу Турецькому лікарю_1 через колишнього дистриб’ютора FMC Туреччина), частково на підставі набору пацієнтів. FMC Туреччина та FMC ніколи не вимагали від Турецького лікаря_1 оплати його акцій у спільному підприємстві, що принесло 356 000 доларів прибутку Турецькому лікарю_1.

Західна Африка

Між 2007 р. та 2016 р. FMC свідомо платила хабарі державним посадовим особам, що працюють в медичній галузі Габону та інших країнах Західної Африки для отримання та збереження бізнесу, зокрема, робила прямі платежі, приховувала платежі за допомогою третіх сторін, а також приховувала платежі через дистриб’юторів – треті сторони.

Наприклад, в якості частини схеми, працівники FMC зустрічались із представниками Державного Госпіталю Габону 1 та пропонували п’ятирічну угоду, що включала «ціни плюс комісія», яку б отримали посадові особи за кожен проданий комплект. Приблизно 20 жовтня 2006 р. працівник FMC, відповідальний за продажі у Західній Африці звітував Працівнику_ 1 FMC, зазначаючи, що угода забезпечила б комісію 12 Євро за кожен проданий комплект, що розумілось як «комісія за трьох осіб, які підписують договір з нами».

Приблизно у січні 2007 р. FMC та Державний Госпіталь Габону 1 уклали п’ятирічний договір, за яким FMC мала надавати 10 000 комплектів на рік за ціною 72 Євро за комплект. Договір був підписаний Працівником 1 FMC, іншим працівником FMC, Працівником 1 Державного Госпіталю Габону, Працівником 2 Державного Госпіталю Габону та Працівником 3 Державного Госпіталю Габону. В обмін на їх допомогу в отриманні цього договору, працівники FMC направили приблизно 400 000 доларів посадовим особам Державного Госпіталю Габону 1 через фіктивні угоди на консультаційні послуги, призначені для приховування «комісій».

Комісійні платежі були занесені до рахунку у головній бухгалтерській книзі за статтею, якщо перекласти на англійську, «Резерв на експортні комісії», коли фактично це були хабарі.

Приблизно у лютому 2009 р. FMC уклала новий договір з Державним Госпіталем Габону 1. Договір забезпечував мінімальну покупку Державним Госпіталем Габону 13 000 комплектів на рік впродовж п’яти років із новою вартістю одного комплекта у 92,5 Євро.

Приблизно влітку 2010 р. FMC уклала угоду на надання послуг з Компанією B. Угода на надання послуг була підписана двома керівниками FMC та керівником Компанії B та була датована заднім числом – січнем 2009 р. За цією Угодою FMC сплачувала Компанії B 800 Євро на день за уявні послуги в Західній Африці. В реальності метою платежів Компанії B було прикрити «комісійні» державним працівникам, які раніше отримали безпосередні платежі від FMC, а також винагороду у 15% для Компанії Б.

В кінці кінців, приблизно у серпні 2012 р. FMC перевела ці схеми з угод на надання послуг на дистриб’юторську модель з Компанією Б та уклала новий договір з МОЗ Габону, зазначаючи, що продажі можуть йти через Компанію Б. За цим договором Компанія Б мала б тепер розповсюджувати продукцію FMC МОЗ Габону в якості кондуїтної компанії. Бухгалтерські записи доводять, що Компанія Б фактично не займалась дистрибуцією продукції FMC і FMC продовжувала поставляти продукцію безпосередньо МОЗ. Неналежні «комісійні» платежі працівникам державного госпіталю продовжували приховуватись під ціною за комплект. Наприклад, Компанія Б виставила інвойс Державному Госпіталю Габону 1 на 92,50 Євро за комплект, тоді як FMC виставила інвойс Компанії Б лише на 54 Євро за комплект, таким чином дозволяючи Компанії Б залишити собі різницю у 38,50 Євро за комплект. Відносини FMC з Компанією Б продовжувались приблизно до 2016 р.

В результаті неналежних платежів, сплачених докторам на державній службі в Західній Африці через прямі платежі, приховування платежів за допомогою третіх сторін, а також приховування платежів за допомогою дистриб’юторів – треті сторони, FMC отримала прибутку приблизно у 56.7 мільйонів доларів впродовж відповідного періоду.

по материалам:  http://nashigroshi.org

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *